That Sugar Film

Det jag kämpar med just nu är att bli av med sockerberoendet och sluta äta grejer som har extra socker i sig. Det är svårt. Det gör ju inte saken lättare att man är svensk och svenskar äter mer sötsaker än allt annat folk i världen, dessutom har jag ett chokladberoende.

Förra veckan kollade jag på dokumentären That Sugar Film som kom ut 2013 (den är lik Supersize Me om ni såg på den på högstadiet). Filmen var väldigt upplysande och deprimerande på samma gång. En man, Damon Gameau, bytte ut sin hälsosamma mat mot vanlig mat som vi äter varje dag (flingor, yoghurt, smoothies). Han skulle äta 40 teskedar socker varje dag utan att äta godis eller chips och han gjorde detta i 60 dagar.

Det jag tog med mig från filmen var att om allt som har extra socker och sötningsmedel togs bort från mataffärerna så skulle endast 20% av innehållet i affären finnas kvar. Jag lärde mig också att naturligt socker (glucose, lactose, och fructose) är ofarligt med det är sucrose som man ska akta sig för. Kroppen sparar det naturliga sockret som extra energi, men om man äter för mycket skapar kroppen insulin för den vet inte vart resten av sockret ska ta vägen och det är detta insulinet som leder till diabetes, övervikt och hjärtproblem.

Damon åt samma mängd kalorier och tränade lika ofta så det enda som ändrades var hans diet. Han kände sig inte mätt när han åt, smååt oftare, hade mindre motivation och det var svårare att träna, hans hy blev finnig och han gick upp 8,5kg.

När han skulle gå tillbaka till att äta hälsosamt igen hade han huvudvärk, humörsvängingar och dåligt sovmönster. Det tog 2 till 4 veckor att gå igenom hela detoxen. Två månader senare var hans kropp lika hälsosam som innan han började med socker-dieten vilket är rätt fantastiskt. Han gick ner 6kg med minimal träning efteråt.

Man blev väldigt äcklad av tanken på hur mycket socker man får i sig under en dag och jag kollade på etiketterna på all vår mat efteråt. Ska jag vara ärlig så äter jag choklad en gång om dagen, jag vill minska detta till en gång i veckan. Förra veckan klarade jag mig i tre dagar utan choklad vilket är stort för mig. Förutom chokladen så äter jag rätt hälsosamt (smoothies eller fullkornsbröd till frukost och sallad till lunch) så jag är definitivt på rätt väg.

Så om du också försöker göra slut med socker så rekommenderar jag att du ser på den här dokumentären. Och om du redan klarat att ge upp socker får du gärna dela med dig av dina tips och berätta om hur du slutade!

sugah

Leave a Reply

